Svenska Försvarsmakten avrustar

Som ni alla vet så avrustar den svenska försvarsmakten gigantiskt. Flyget har tidigare prioriterats framför andra vapenslag, men den tiden är över. Nu finns det endast tre flygflottiljer kvar av det svenska flygvapnet och det diskuteras om en ytterligare nedskärning av flygflottiljer. Det har också inneburit att antalet helikoptrar har reducerats kraftigt. Vill du hyra helikopter ska du nog inte vända dig till det svenska flygvapnet, lol.

Nu är nästa helikopter på väg ut ur Försvarsmakten Sverige.

Systemet Helikopter 9 står inför en total avveckling. Helikopter 9 kommer snart att lämna Försvarsmakten.  Anders Sundberg är helikoptertekniker och den som håller samman Helikopterflottiljens del i avvecklingen av systemet.

Nermonteringen av helikoptrarna är ett digert arbete som leds av Anders Sundberg. 

Tolv stycken helikopter 9 förvaras i avvaktan på ett totalavvecklingsbeslut på Bråvalla strax utanför Norrköping. Förberedelserna inför att systemet ska försvinna är i full gång. I en hangar finns till exempel två fullkomligt urblåsta helikoptrar. Helikoptrarna ska skickas till Försvarsmaktens tekniska skola i Halmstad. Där kommer de att användas i räddningsutbildningen, bland annat i urlyftningsövningar.

Konservering

Ytterligare tio helikoptrar finns i en närliggande hangar. De här står till skillnad från de två andra helikoptrarna i en torrluftad byggnad. Det innebär att den håller den luftfuktighet som flygmateriel kräver, det vill säga under 50 procent. På det sättet undviks korrosion eller om inte annat så kan man avstanna korrosionsprocessen.

De här helikoptrarna är i luftburet skick, vilket innebär att man bland annat konserverat motorer och växlar för att de skall klara av att stå still utan att ta någon skada. Konservering betyder att man fyllt olja i motorer och växlar.

Helikopterflottiljen har gjort ett underlag som beskriver vilka maskiner som vore enklast och billigast att driftsätta om det skulle bli aktuellt. Skulle det ske behövs dock minst 300 timmars underhållsservice på respektive helikopter. En annan svårighet är också att det i dagsläget inte finns några reservdelar till dem.

Återanvändning

Vid en avveckling är det viktigt för Försvarsmakten att försöka återvinna så mycket materiel som möjligt. Helikopterteknikerna har därför tagit bort och sparat vissa delar. Till exempel ljusstrålkastarna som är desamma som till helikopter 15. Bladställen som rotorbladen förvaras i skulle också kunna anpassas till den maskinen.

Några helikoptrar kan hamna på museer. Viss materiel kommer efter avvecklingen att gå direkt till skroten medan annat tas om hand ur miljöhänseende.

Allt är dokumenterat eftersom det är viktigt att bevara alla individnummer på materielen ur ett flygunderhållsperspektiv, säger Anders Sundberg.

Även helikopter 4 väntar på ett avvecklingsbeslut, de maskinerna finns i Ronneby och Linköping.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar